Kleopatra z Turca je hviezda, a Vy hlupáci

Nadpis môjoho krátkeho blogu presne a jasne vystihuje myšlienku, ktorú v hlave nosím už dosť dlho. Nechcem vnášať sovy do Atén, no nedá sa nevšimnúť si, že mediálny priestor na Slovensku hlupne z každého roka na rok viac a viac a jeho kvalitatívna úroveň je na bode mrazu. Či sa obzrieme na slovenskú tlač, ktorej bezkonkurenčne dominujú bulvárne plátky, kde mnohoklrát jedinou pravdou okrem samotného názvu periodika je iba stať o počasí. Reality show, ako Big Brothers, Vyvolení, ktoré svoj zenit slávy vo svete zažívali na žačiatku 90. rokov vypredávali miesta v našich obývačkách ešte pár rokov dozadu do posledného miesta.

Prečo je to tak? Kto je tomu na vine? Divák, alebo médium, ktoré tieto bezcenné a plytké plátky podsúva denno- denne na naše obrazovky?

Šou „Farmár hľadá ženu“ je akýmsi vyvrcholením toho, čo sa dá nazvať systematické a cielené hlupnutie diváka.“ Vychovajme si hlúpeho diváka, a sme viťazi“ by mohlo byť heslo väčšiny slovenských súkromnych televíznych staníc. Televízne stanice získajú sledovanosť, dá sa povedať na ľudskom nešťastí, divák dostane do svojho večerného programu hodinu a pol relácie, ktorá je absolútnym opakom toho, čo by sa v televízii a všeobecne v mediálnom priestore nielen na Slovensku, ale hocikde vo svete malo vysielať.

Položme si ruku na srdce a podložme to zopár faktami. STV ( vzhľadom na ambiciózneho ministra kultúry už pomaly archaizmus) krachuje, pretože jej dokumentárna tvorba zlyháva na všetkých frontoch. Prečo je to tak? A tu sa dostávame k samotnému problému veci – pretože súboj o priazeň oka diváka vyhráva Nora Mojsejová s jej slovníkom štvrtej cenovej skupiny, Kleopatra z Turca , ktorá si vlastne vôbec neuvedomuje, že jej „sláva“ je vlastne jej výsmechom, dvojica žien ktoré sa milujú v sprche… vo vymenúvavaní týchto smutných novodobých idolov by som mohol pokračovať, no škoda opotrebovania klávesnice notebooku.

Všetky programy, ktoré nás systematicky stavajú do role hlúpnuceho vox populi, fungujú na rovnakom princípe – v poslednej dobe čím hlúpši formát, tým väčšia sledovanosť.

Osobne moju hlavu netrápia zisky súkromných televíznych staníc z 30sekundových miliónových reklám ( ktoré z 90 minútového filmu urobia celovečerný), skôr ma trápi iná skutočnosť. Kam spejeme? Slovensko hľadá superstar vidíme snáď po 4. krát. Porotcovia v týchto súťažiach majú vlastne o život postarané. Kým budú ľudia zvedaví na nepodstatné veci druhu ako vysoko skáče pes, ako niekto tancuje, ako niekto spieva (česť vystúpeniam, ktoré majú skutočne vysokú úroveň) – dovtedy majú za každé porotcovské vystúpenie na účte a vo svojom vrecku horibilný balík peňazí. Na ich mieste – by som bol od ucha k uchu vysmiaty. Obávam sa, že na Slovensku do svojej smrti budú už len a len – porotcami. Nehovoriac o tom, čo všetko je ochotná televízia urobiť a natočiť pod rúškom frázy „toto ľudí zaujíma“.

Prípad farmára Mariána, ktorému vlastne spomenutá šou zničila život, je toho jasným príkladom, a tohto chlapíka mi je úprimne ľúto. “ Ale veď my nič, to ona, tá žena“ bude obranný výkrik producentov relácie. Prepáčte páni, toto nie je ospravedlnenie.

Kam až siaha honba za mamonom? Kam až siaha honba za prvenstvom v sledovanosti? Kam až siaha trpezlivosť diváka? Bude ďalším mediálnym trhákom šou, v ktorej niekto zomrie? Bude nasledovať šou, v ktorej sa naživo ľudia budú mlátiť, až kým nezomrú všetci, a jeden sa stane víťazom a modlou národa? Bohužiaľ, mám pocit, že práve pred takýmto programom budem svoje deti za zopár rokov chrániť. Prečo? Veď nežiadam nič, iba inteligentnú, nie plytkú mediálnu scénu, ktorá má pre ľudí a spoločnosť hodnotu, ktorá ľuďom niečo dá, ktorá ich obohatí.

Básnická otázka ostala nezodpovedaná..kam spejeme?

Slovač, do zbrane ! komunikácia čistá alebo nový komunikačný rozmer

03.11.2011

Nadpis príspevku môže znieť bojovne až propagandisticky, no opak je pravdou. V poslednom období cítim a pociťujem deficit „domoviny“. Všetko sa točí okolo eura, záchranných balíkov, ktoré koniec koncov aj tak nik nechce a nám, (s)prostému ľudu neostáva nič iné, len kúpiť si dennodenne drahší chlieb, maslo a mlieko, večer si prezrieť tvrdenia politikov, že [...]

Slota či Sulík, Fico či Radičová, Vy či ja … hrdí na Slovensko? Kronika Slovenskej republiky dá odpoveď !

17.03.2011

Na internetový projekt, o ktorom idem písať, ma upozornil môj dobý kamarát. Sprvu som si povedal, ale čo, takáto kronika. Až po kliknutí na link, ktorý som v správe obdržal, som si ticho zanadával, prirodzene – sám na seba. Povedal som si : ” hlupák, takto predom odsúdiť tento projekt…veď je úžasný… Konečne je tu projekt, ktorý sa nehanbí za svoje mestá, za [...]

Je Rytmusova „Zlatokopka“ novodobým povolaním?

03.01.2011

V čase 21. storočia a v čase vydania nového albumu rapera Rytmusa už bolo zopár jeho nových songov známych. Ani jedna však nerozpútala takú debatu, ako song s názvom Zlatokopky. Trafil Rytmus do čierneho novodobého „zamestnania“ pekných dievčat, žien.. či zlatokopiek? poznámka autora : link na song dávam zámerne na začiatok textu, aby si [...]

Chán Júnis, Gaza

Izraelské útoky v Pásme Gazy si vyžiadali najmenej 28 obetí

22.12.2024 11:56

Zasiahnutá bola aj škola, ktorá slúži ako útočisko pre vysídlených Palestínčanov.

DN - vojaci-slovensko.jpg

Slovenskí vojaci absolvujú v prvom polroku 2025 viac ako 100 vojenských cvičení na Slovensku a v zahraničí

22.12.2024 11:15

Vojaci sa zúčastňujú na cvičeniach s cieľom plniť úlohy, ktoré im vyplývajú z členstva Slovenska v NATO.

kuchyňa, Deaf Group, Veľký Krtíš

Mladý podnikateľ vo Veľkom Krtíši dal prácu stovke ľudí a získal prestížne ocenenie. Keď človek chce, žije naplno, odkazuje

22.12.2024 10:00

Nepočujúci Pavel Šarina (32) dáva prácu viac ako stovke ľudí, z nich sedemdesiat percent je znevýhodnených. Medzi nimi sú aj desiatky Rómov, ktorí na mladého šéfa nedajú dopustiť.

Nemecko, Magdeburg, migrácia

Útok v Magdeburgu vyvoláva protesty proti migrácii

22.12.2024 09:44

V nemeckom Magdeburg po útoku na vianočnom trhu sa zišli ľudia, aby dali najavo svoju nespokojnosť s nemeckou azylovou politikou.

Štatistiky blogu

Počet článkov: 23
Celková čítanosť: 94110x
Priemerná čítanosť článkov: 4092x

Autor blogu

Odkazy